tisdag 19 januari 2010

En klämd tå

Jag skulle vilja svara personen som skrivit den senaste kommentaren i mitt förra inlägg som handlade om vargjakt. Inlägget lyder "Du måste verkligen tänka efter Matilda !!! Tänk dig in i situationen; du är ute i skogen och jagar med din hund, och så får du reda på att den har blivit tagen av vargar !!! då skulle du också hata vargar skulle jag tro ! eller ? :O om man är vargälskare så tänker man inte långt!!!".

För det första; Vore trevligt med ett namn, vem är du? Någon jag känner?
För det andra; Att säga att en "Vargälskare" inte tänker långt är lika smart som att sätta in fingrarna i en fullt jobbande stavmixer. Vem tänker ett steg längre? De sk. vargälskarna eller varghatarna? Vem tänker lika långt som hakan räcker? Vargälskare som värnar om djur och natur eller varghataren som blodtörstigt vill skjuta alla vargar utan varken anledning eller argument? Vargen som dessutom kännt är utrotninghotad..
För det tredje; Absolut min vän. Jag skulle bli jävligt förbannad om en varg dödade min lilla hårboll. Samtidigt skulle jag aldrig låta henne driva runt lös i skogen utan uppsikt och jag skulle dessutom aldrig vilja skjuta av varje varg om det tragiskt nog skulle sluta så. Förresten; vargen är ett djur. Vargen har inte förmågan att tänka logiskt. Det har människan.. hm.. i vissa fall.. Tack för ifrågasättningen! Det blir roligare att blogga då!

Frid! /Matilda

2 kommentarer:

  1. Hej Matilda, kul och intressant blogg, i like!
    Tänkte först jag skulle skita i det men sen ångrade jag mig såklart och vill kommentera lite.
    I min värld är både "hata" och "älska" två väldigt starka ord. Och genom egna erfarenheter har jag lärt mig att om man hatar eller älskar något så blir man lite förblindad och ser åt ett och samma håll istället för att kika lite åt sidorna. Men visst hatar jag och älskar vissa saker och jag tror att det är både positivt och negativt. Diplomatiskt och tråkig tanke men i detta sammanhang passar det bra för mig. Jag kan förstå båda sidorna och köper vissa argument från båda två. Samtidigt som jag tror att båda sidorna kan förstå vad den andra menar men inte riktigt köper det. Då blir man helt plötsligt lite trångsynt och principfast i vissa fall också =)
    * Vargen var här före oss och visst har den rätt att finnas.
    * Vargen måste ändå hållas inom vissa ramar så att den inte sprids i för stor omsträckning.

    Hej hä e je!

    SvaraRadera
  2. Hej micke och tack för kommentar!
    Självklart är både älska och hata två starka bemärkelser och därutav mina citat tecken före just ordet vargälskare. Jag menar, det är ju inte så att jag dyrkar vargen mer än nått annat djur. Jag använder bara vanligt folkvett och förstår att det inte är en okej tanke att vilja skjuta av alla vargar.
    Exempel: Jag hatar ormar men fattar likaväl för det att dom tillhör näringskedjan och skulle aldrig i min vildaste fantasi vilja utrota dem.
    Så trångsynt skulle jag inte kalla mig. Dessutom finns det ingen risk för att vargen skulle spridas i för stor omsträckning eftersom den är otrotningshotad..

    Kram på dig :)

    SvaraRadera