onsdag 6 januari 2010

bland tygkassar och ekologiska bananer..

Jag läste en väldans intressant artikel idag i en av de fastfrysna tidningarna i mörby centrum. Den handlade om klimathotet och om hur vi människor förstör naturen bit för bit. Alltså, ingen större nyhet. Tror nog de flesta mer eller mindre vet om att vår värld sakta mals sönder. Det har ju också blivit en snygg liten trend av det hela. Om man har en tygkasse, köper kravmärkta varor och återvinner konserver så är man en trendig hjälte som på ett snyggt sätt hjälper jorden på fötter.. Att man sedan tar sin tygkasse, sätter sig i en bil som kräks ut avgaser har ingen större betydelse. För man har ju tygkasse, eller hur? Att man sen går in och köper en fin fläskbit som har fraktas hundratalsmil hör ju inte hit eftersom bananerna var kravmärkta?
Ingen kan göra allt, jag vet. Och visst, alla kan göra något men det hela blir till en h&m kampanj som snart dör ut i det tysta, i väntan på den nya flugan..
Det är nu vi måste börja tänka ett steg längre..

1 kommentar:

  1. Visst är det så. Lättköpta miljöpoäng för att lätta samvetet.
    Jag kör bil, kommer inte till/från jobbet i vettig tid annars. Syr mina egna och andras tygkassar. Handlar kläder på second hand, syr om, köper inte kött som åkt många mil, äter inte ens det. Tyvärr trivs inte så många bönsorter i vårt klimat, men jag försöker tänka ett varv till. Inga bananer för mig alltså, svenska äpplen är godare. Kaffe däremot kan jag inte vara utan. Jag är en sorglig figur som försöker tysta mitt miljösamvete, jag vet:-)

    SvaraRadera