onsdag 4 mars 2009

PRAO

Är inte det ett vuxentecken? ÄR det inte ett vuxen tecken att jag har blivit handledare åt en praktikant? Är det inte ett vuxentecken att jag har en praktikant?
Jag menar, bara själva tanken på att få fylla i ett APU-häfte med frågor som:
"Hur har eleven skötts sig?"
"Har eleven tagit egna initiativ?"
"Vad kan eleven förbättra?"
"Har eleven passat arbetstiderna?"
och "På en skala mellan dåligt-utmärkt, vart ligger din praktikant?"
Jo, det känns fruktansvärt bra det här. Det känns vuxet att få ha ansvar för en egen elev, en egen praktikant.

Nu kanske ni alla undrar; Varför praktiserar eleven hon hos mig? och vad får praktikanten för uppgifter?
Jag skulle ville vilja svara att eleven praktiserar hos mig för att hon är intresserad av mitt yrke, men nu råkar det vara så att jag inte har något yrke att vara intresserad i. Så jag kan lika gärna avslöja allting och sluta spela vuxen.
Min praktikant heter Elin Israelsson och råkar vara min bästa kompis. Hon har praktik i 3 veckor och utnyttjar därför mig för att få ut 3 veckors ledighet istället, samtidigt som hennes halvpuckade lärare tror att jag är en bra handledare med mycket svåra arbetsuppgifter.
Läraren, vi kan kalla honom farbror blå, tror nu alltså att Elin kommer att komma tillbaka till skolan, proppad med information om nånting.

Trevligt har vi i alla fall, min praktikant och jag.
Men nu måste vi rusa. Idag tänkte jag lära henne allt jag kan om marängswish och fika på stan.


Jim Morrison på väggen, hej!

2 kommentarer:

  1. Äntligen fick jag ett gott skratt den här dagen ochså :)
    Ha det så bra du och din praktikant !

    Kram

    SvaraRadera
  2. haha jag vill också vara på praktik med er mina mysisar och turkisar! PUSSSSSSSSSSSS/ Linafilosoferar baby

    SvaraRadera