fredag 5 februari 2010

Livet i gult



Som ingen levande kan ha missat så är jag ifrån Dalarna. Vansbro för att vara mer precis och exakt.
Jag föddes i november 1990 och har sedan dess genomgått olika faser i mitt liv och den största delen har utspelat sig just i Vansbro.

Första fasen skulle jag vilja kalla "Jag minns ingenting." Mina föräldrar har försäkrat mig om att den var bra. Bildligt så skulle jag vilja måla upp denna fas som naken, knubbig och rätt osöt.
I andra fasen kommer Elin och min extra familj in i bilden. Elin, Min själsfrände och syster. Vi flyttade då till Folketshusvägen och på så sätt blev vi både goda grannar och vänner. Starten var dock inte helt okomplicerad då Elin langade en stor diss till att börja med. När hon sedan insåg att det inte fanns andra alternativ så fick jag duga. Jag tror hon är rätt glad över detta idag. Skämt å sido. Jag kallar denna period för "Barbie".
Detta utvecklades senare till mycket utklädningskläder och käpphästar. Även endel hemgjorda lotterier där man kunde vinna en vattentatuering. Sofia och Linnea förgyllde även dom denna period.

Den tredje perioden präglades av myskvällar med de första pojkvännerna. Jonna och Johannes. Ibland Sanne och Johannes, det kunde variera. Jonatan och Lina. Jonatan som några veckor senare startade förhållande med Bäcken, och så jag och Olof. Radar paren skulle man kunna kalla oss. Mycket "Mörka minuten", "rysska posten" och prasselbyxor. Jag och mitt "X" Olof höll ihop ända från tredje klass upp till femte, kanske halva sjätte då jag blev brädad av Elins syster Emma. Rätt okomplicerad värld skulle jag vilja säga. Inga spillda tårar där inte. Jag lämnade helt oberört över Olof till min nästan-syster Emma. Underbara tid! Jag saknar svarta-madame, gula-piraya-skjortan och lift-off.
En liten anekdot kan ju vara på majbrasan i sexan då Erik Hekkala sa att han hade "fina grejer" hemma hos sig. Några minuter efter står järngänget och delar på en folköl. Vilka rebeller!!!

Nästa fas tillhör högstadiet. Just nu minns jag den tiden som ungdomsgården, mopeder och min gula we-tröja som jag hade på mig 365 dagar om året.
Jag och Elin kom snabbt in i vår lilla märkes-period och allt som det inte stod volcom, nikita eller we på kunde lika gärna vara.
En helt okej period med biologi, brandlarm, fett hår och finnar.

Efter detta började gymnasiet. Till och från upp och ner men fortfarande mitt största och bästa kliv i livet. Fler vackra vänner och nya erfarenheter.

Nu sitter jag här. I november 20 år här i världen. Mycket har hänt och mer ska det bli.. Om några veckor blir jag och Elin sambos till exempel. Känn på den!

Jag skulle kunna skriva en bibel om alla olika perioder, viktiga personer, faser och upptåg. Kanske vore en idé?

Kärlek och rosor

/Eder

1 kommentar:

  1. JAA, skriv mer det är alltid underhållande !!!

    SvaraRadera